Đọc báo: Huế - Thành phố lãng mạn

Hue - A romantic city From 1558 to 1945, Hue was the imperial capital city of 9 Nguyen Lords, the Tay Son regime and 13 Nguyen dynasties. During those 4 centuries, Hue became an extensive complex of unique architectural and cultural relics. In 1993, the ...



Hue - A romantic city

 

From 1558 to 1945, Hue was the imperial capital city of 9 Nguyen Lords, the Tay Son regime and 13 Nguyen dynasties.

During those 4 centuries, Hue became an extensive complex of unique architectural and cultural relics. In 1993, the Hue imperial complex was recognized by UNESCO as a World Cultural Heritage Site. The city has become a mecca of Vietnamese tourism.

On the northern bank of the Huong river in the middle of the city, the magnificent imperial citadel emerges, exhibiting the power of the Nguyen dynasty. The citadel’s royal palaces, monuments and beautiful landscaping retain their imperial solemnity.

The Hue imperial city comprises the Imperial Citadel and the Purple Forbidden City which are surrounded by wide moats. Several buildings were the headquarters of the monarchy and shrines dedicated to kings.

The Forbidden Purple City was reserved exclusively for the royal family and concubines. Only eunuchs could enter. The Imperial Citadel’s design was inspired by Oriental philosophy and Vietnamese tradition. All the structures were built around a main axis. The citadel has four main gates, the south door (Ngo Mon) was exclusively reserved for the emperor.
 

When you're in Hue, you should also visit the majestic tombs of the Nguyen Kings that lie west of the Imperial Citadel. Located on hills, along the Perfume River, these tombs are typical of Vietnamese architecture, but each reflects the personality and taste of the Emperor.

A large part of Hue’s attractiveness is owed to its beautiful Perfume River and Ngu Binh mountain. Nguyen Xuan Hoa, a Hue resident, said “The Perfume River is a natural wonder of Hue city. It has rare a romantic beauty. Its green waters meander across the plains, through forests and villages like a silk band before entering the Tam Giang Lagoon".

Touring the Perfume River by boat is a wonderful experience. You will enjoy the beautiful sights of the city while listening to royal court music and local folk songs. Truong Tien Bridge over the Perfume River is another iconic landmark of Hue.

Built between 1897 and 1899, it was one of the first bridges built by the French in Indochina. This beautiful bridge and the Perfume River have been a great source of inspiration for poets and songwriters.

Phan Thuan An who has researched Hue culture for several years said for Hue people, Truong Tien Bridge is the primary architectural site of the city and the most beautiful one. The bridge is strongly imprinted in Hue people’s hearts.

Today, the Hue imperial city is also known as a festival city because of its biennial festival which attracts top Vietnamese and foreign performing artists. Authentic architecture, romantic landscapes, and delicate gastronomy make Hue city worth a visit!

By: VIETNAMNET

Bài dịch tham khảo

Huế - Một thành phố lãng mạn

Từ năm 1558-1945, Huế là thủ phủ của 9 đời chúa Nguyễn, chế độ Tây Sơn và 13 đời vua nhà Nguyễn.

Trong thế kỷ thứ 4, Huế đã trở thành một tổ hợp rộng lớn các di tích kiến trúc và văn hóa độc đáo. Năm 1993, quần thể di tích Huế được UNESCO công nhận là Di sản văn hóa thế giới. Thành phố này đã trở thành một điểm đến hấp dẫn của du lịch Việt Nam.

Trên bờ phía Bắc sông Hương ở giữa thành phố, hoàng thành tráng lệ hiện ra, phô bày sức mạnh của triều Nguyễn. Các cung điện, di tích và phong cảnh đẹp của tòa thành giữ nét trang nghiêm của triều đình.

Kinh thành Huế bao gồm Hoàng thành và Tử Cấm Thành được bao quanh bởi tường thành rộng lớn. Một số tòa nhà là tổng hành dinh của chế độ quân chủ và đền thờ dành riêng cho vua.

Tử Cấm Thành được dành riêng cho gia đình hoàng gia và cung phi. Chỉ hoạn quan mới có thể vào. Thiết kế bên trog hoàng thành được lấy cảm hứng từ triết lý phương Đông và truyền thống Việt Nam. Tất cả các công trình đều xây dựng xung quanh một trục chihs. Tòa thành có bốn cửa chính, cửa phía nam (Ngọ Môn) được dành riêng cho hoàng đế.

Khi bạn đến Huế, bạn nên ghé thăm những ngôi mộ hoàng tráng của các vua Nguyễn nằm ở phía tây hoàng thành. Nằm trên ngọn đồi, dọc theo sông Hương, những ngôi mộ này là điểm hình của kiến trúc Việt Nam nhưng mỗi ngôi mộ đều phản ánh tính cách và sở thích của Hoàng dế.

Phần lớn sự hấp dẫn của Huế được dành cho sông Hương xinh đẹp và núi Ngự Bình, Nguyễn Xuân Hòa, một người dân Huế cho biết "Sông Hương là một kỳ quan thiên nhiên của thành phố Huế. Nó có một vẻ đẹp lãng mạn hiếm có. Vùng nước màu xanh quanh co qua những cánh đồng, qua các khu rừng và làng mạc như một dải lụa trước khi vào phá Tam Giang.

Du ngoạn sông Hương bằng thuyền là một trải nghiêm tuyệt vời. Bạn sẽ được thưởng thức những cảnh đẹp của thành phố trong khi nghe nhạc cung đình và các bài hát dâ gian địa phương. Cầu Trường Tiền bắc qua sông Hương là một địa danh mang tính biểu tượng của Huế.

Được xây dựng từ năm 1897-1899, nó là một trong những cây cầu đầu tiên được xây dựng bởi người Pháp ở Đông Dương. Cây cầu này và sông Hương là nguồn cảm hứng lớn cho các nhà thơ, nhạc sĩ.

Phan Thuận An, người đã nghiên cứu văn hóa Huế trong nhiều năm, nói đối với người Huế, cầu Trường Tiền là địa điểm kiến trúc chính của thành phố và là một trong những cảnh đẹp nhất. Cây cầu này in đậm trong lòng người Huế.

Ngày nay, kinh thành Huế còn được biết đến như một thành phó Festival, vì lễ hội hai năm một lần của nó thu hút các nghệ sĩ biểu diễn hàng đầu của Việt Nam và nước ngoài. Kiến trúc Authentic, phogn cảnh lãng mạn và ẩm thực tinh tế làm cho thành phố Huế là nơi đáng để ghé thăm!

By: cepnguyen

 
0